Včasih se mi je Műnchen zdel idealno mesto za bivanje. Ravno prav veliko (nekaj več kot milijon dvesto tisoč prebivalcev), brezhiben promet (še posebej takšen, za katerega se ne potrebuje vozniškega izpita - podzemna in primestna železnica približno 30 km iz mesta), zelo bogata tržnica (kjer se dobi tudi jerihonska roža ali južnoitaljanska cedra - kilogramska "limona"), Starbucks in C&A s ponudbo, ki bo šele čez pol leta v Sloveniji po višjih cenah, Müller z izdelki, ki niso narejeni za vzhodni trg ... a je naneslo tako, da sem po "službeni dolžnosti" morala obiskati oktoberfest, pri čemer se mi je razkrila bavarska duša v celoti in me odvrnila od sanjarjenja o bivanju na Bavarskem. Mimogrede, tudi aktivno nemško ne znam (učenje nemščine preko nemških kuharskih oddaj ne zadostuje - za službo na Bavarskem je potrebno aktivno znanje), učiteljev slovenščine ne potrebujejo, lokalnih vodnikov, ki bi vedeli vse o Ludviku II Bavarskem, pa imajo sami dosti - celo v slovenščini so na Ludvikovih gradovih že posneti audiovodniki. Z zgodbo o začetku oktoberfesta davnega leta 1810 ni še nič narobe - šlo je za javno praznovanje poroke bavarskega kralja Ludvika I (dedka norega kralja Ludvika II) z njegovo princesko Terezijo. Praznovanje je potekalo na travniku (nemško wiese), zato se danes območje, kjer se odvija oktoberfest, imenuje Teresienwiese. Ob praznovanju obletnice poroke so prireditvi dodali parado konj ... o pivu še nič ... in šele leta 1819 je parado konjev nadomestila povorka pivovarjev. Pivo je, še vedno pa je čudno, da se oktoberfest začne septembra. Tudi to so spremenili Bavarci sami. Poroka in prva praznovanja obletnice so se res dogajale oktobra, a ker vreme takrat že zna biti muhasto in tudi hladno, so termin preprosto prestavili na september. Pa imamo praznik piva - oktoberfest, ki se začne septembra (in res traja še nekaj dni v oktobru). Tudi do sem je še vse v redu - zapleti se začnejo z vsebino in dogajanjem na oktoberfestu. Prireditveni prostor je namreč razdeljen kot kakšno rimsko mesto na ulice pod pravim kotom, vmes pa so postavljene lesene konstrukcije, ki jih imenujejo šotori - 14 velikih in 20 manjših. Ti šotori so pravzaprav ogromne pivnice šestih münchenskih pivovarn, ki za priložnost oktoberfesta zvarijo zelo močno pivo z vsaj 6,5% alkohola - v največji šotor gre hkrati 10.000 ljudi. In mize v teh šotorih so skoraj tri tedne vseskozi zasedene. V šotorih se posluša glasba, pije pivo in uživa bavarske specialitete, predvsem pečen piščanec (več kot pol milijona vsako leto, poleg 143 000 parov klobas, 12 pečenih volov, 48 pečenih telet ...) In to je vse. Kako do tega priti, pa je druga zgodba. Vstopnine v šotor ni, se pa v začetku vsakega leta prodajajo rezervacijski kuponi za kosilo ali večerjo, ki jih zmanjka običajno do marca vsako leto. Ti kuponi stanejo 39€, zanje pa se dobi 2 1-litrska vrčka piva (mass) in pol pečenega piščanca. Morda se cena zdi pretirana, a če veste, da bo liter piva letos na oktobefestu stal 10,70€ - 11,50€ + obvezna napitnina vsaj 10 % ... ki je za brhke natakarice več kot zaslužena, hkrati namreč lahko nesejo tudi 12 vrčkov piva, pri čemer vsak tehta 2,3 kg. Piščanec pa je vseeno zelo drag! Cena piva se je od lani dvignila za 3,57 %, utemeljujejo pa jo z višjo ceno varovanja na prizorišču. V šotor sicer lahko pridete tudi brez rezervacije, a je potrebno priti na prizorišče takoj zjutraj, ko se odpre. Če pa imate odveč okoli 300€, pa še vedno lahko kupite rezervacijo pri lokalnih turističnih agencijah. Za vse ostale smrtnike so na razpolago pivski vrtovi pred vsakim šotorom ter stojnice s klobasami, le komolce bo treba uporabiti, če boste želeli priti do enega izmed 7 milijonov vrčkov piva, kolikor se jih bo predvidoma letos popilo. 7 - 8 milijonov bo tudi obiskovalcev, ki pa - presenetljivo ali ne - v večini (70 %) prihajajo z Bavarske, le 15 % je tujejezičnih turistov. Večina obiskovalcev se za priložnost obiska oktoberfesta obleče v bavarske noše (dirndle, jerharce ...), tudi takšni drugačne polti in drugačnih potez ... München se v dneh oktoberfesta spremeni v karneval bavarskih noš, deklet z lectovimi srci in fanti, ki celo po nekaj vrčkih piva sedejo na vrtiljak ... Tu pa se začnejo bizarnosti celotnega dogodka, ob katerih se pokaže, kaj in kdo je Bavarec. Na prizorišču je postavljenih več kot 1000 toaletnih kabin, ki jih poleg zadovoljevanju takšnih in drugačnih trenutnih telesnih potreb obiskovalci uporabljajo tudi kot telefonske govorilnice - v njih je relativno zadosti tiho, da je možno opraviti telefonski pogovor. Prireditelji so celo razmišljali, da bi postavili v bližino motilce signalov, a bi bilo predrago oziroma pivo bi se še bolj podražilo. Na Teresienwiese je dejaven tudi Rdeči križ, ki vsako leto priskrbi približno 70.000 papirnatih hlač, da se lahko vsi pivci zapustijo oktoberfest v takšnih ali drugačnih/svojih ali papirnatih hlačah. Kje so jih med popivanjem izgubili, se najbrž ne spomnijo ... Prav tako se nekateri starši ne spomnijo, da so svojega otroka poslali po nov vrček piva in ga iščejo na "uradu za najdene predmete oziroma otroke" ... vsako leto približno 100. Še najmanj pa je pretepov, lani samo 47. Za vse to - razen za Paris Hilton, ki ima prepoved obiska oktoberfesta, odkar se je na Teresienwiese prikazala v dirndlu in s svojim vinom v pločevinki - skrbi več kot 12.000 delavcev. Nastane pa približno 1000 ton smeti. Po vsem zapisanem se mogoče zdi, da oktoberfesta nočem več videti od blizu, a je ravno obratno. Vsako leto se ga veselim in ga tudi obiščem ... in se vsako leto sprašujem, kako je lahko narod, ki je tako uspešen (BMW in druge bavarske blagovne znamke), tako razvit, tako zanimiv ... in tako bavarski! To je preprosto treba videti in doživeti, čeprav niste pivci piva! Aja, vabljeni na letošnji oktoberfest! klik za program v četrtek, 4.10.2018 (ogled tovarne BMW in oktoberfest) klik za program v soboto, 6.10.2018 (tehnični muzej in oktoberfest) Janina |
2 Comments
|
piše Desetnicazapisi o lepotah in pasteh v turizmu arhiv
November 2018
|